Ongoing Bachelor-/Mastertheses

The following Bachelor-/Mastertheses were just started by one of our students. The descriptions can be used to generate ideas for new topics.

Process Mining von traditionellen, nicht-prozessorientierten Informationssystemen

Student. Thomas Lampert

Description. Process Mining hat in den letzten Jahren zunehmend an Bedeutung gewonnen, es wurden zahlreiche Algorithmen entwickelt um Prozesse aus Event Logs zu extrahieren. Allerdings setzen diese Algorithmen voraus, dass ein Event Log existiert, das bestimmte Eigenschaften aufweist. So muss beispielsweise eine eindeutige Case ID (zur Identifikation der Prozessinstanz) existieren und es müssen Namen sowie ggf. Zeitstempel der geloggten Aktivitäten enthalten sein. Während bei der Verwendung von Prozessmanagementsystemen Event Logs in der notwendigen Form automatisch vorhanden sind, stellt das Erzeugen eines solchen Event Logs im Kontext von traditionellen, nicht-prozessorientierten Informationsssystemen eine große Herausforderung dar.

Das Ziel dieser Arbeit ist es, für ein konkretes Informationssystem eines mittelgroßen Betriebs ein Event Log zu erzeugen, das mit Hilfe von Process Mining Algorithmen analysiert werden kann. Insbesondere sollen verschiedene Techniken zur Korrelation von geloggten Events zu Prozessinstanzen erprobt werden. Die erzeugten Logs sollen von gängigen Process Mining Werkzeugen wie ProM und Disco verarbeitet werden können.

Contact. Barbara Weber

Is my Model Right? Typical Errors in Business Process Models

Student. Deborah Salcher

Description. Over the last years, we have conducted several experiments in which we studied the creation of business process models. While analyzing these models, we have also seen errors that occurred over and over again—it appears as if modelers were inclined to commit the same mistakes over and over again. Even though it seems likely that such “typical” errors or pitfalls exist, a systematic test of this claim is still missing. The goal of this master thesis is to pick up this need and conduct a systematic assessment of modeling errors, thereby following two main objectives: First, from a practical point of view, the systematic assessment and categorization of these errors will help to improve the teaching of business process modeling, as typical errors and pitfalls can be explicitly accounted for. Results of this master thesis are likely to be used in prospective teaching at the University of Innsbruck, e.g., in the course “Prozessmodellierung“. Second, from an academic point of view, the conducted analysis will help to gain a deeper understanding of the process of process modeling as well as the understanding of process models in general.

Contact. Barbara Weber